Friday, June 24, 2011

Discuții in contradictoriu

Vi s-a întâmplat vreodata sa purtați o discuție in contradictoriu cu cineva ? Sunt convins ca da ... mie mi se întâmpla foarte des,  la o analiza mai atenta îmi dau seama ca mult mai des decât ar fi cazul. Si in cel putin 50% din cazuri încerc dupa aceea sa derulez amănuntele discutiei in minte si sa înțeleg ce s-a întâmplat acolo. Am îndoieli, am nelămuriri, am întrebări , dar nu am răspunsuri. Nu reușesc sa înțeleg de ce ... si nu se poate sa nu fie o problema la mijloc , e imposibil ca majoritatea conversațiilor ma lungi de 10 minute in care particip sa se termine cu un conflict de idei si sa nu-mi dau seama ca toate conversațiile astea nu au decât un numitor comun... adică eu. Si atunci problema clar e de factura psihologica , fie eu sunt cel mai deștept din jurul meu și mereu am dreptate (garantat puțin probabil) , fie activitatea mea personala de zi cu zi m-a obisnuit sa-mi asum o poziție si sa mi-o mențin, atat de mult incat am ajuns sa am absoluta incredere in parerea mea fara a mai lasa loc de îndoiala si de părerea altora. Hmmm... a greși e uman ,a persevera in greșeala e diabolic.

Si cel mai trist e faptul ca la analiza ulterioara îmi dau seama ca nici măcar nu-mi pasa de ideea de care ma arătam atat de înflăcărat in cadrul discuției. Am realizat acum ceva timp ca adevarul e de doua feluri, absolut și relativ. Ala absolut are loc in cadrul relațiilor clar măsurabile ,definite de un etalon , 2+2=4 ... 1 zi are 24 de ore. Adevarul relativ ține de părerea personala... daca esti daltonist si vezi in fata ochilor un verde închis si toată lumea iti zice ca e roșu , tot degeaba , pentru tine adevarul e simplu , e verde inchis. Si atunci faza nu mai depinde de noțiunea de adevăr , depinde de argumentele celui care iți explica, si in ce masura este el capabil sa atingă punctele tale sensibile si lucrurile care te motiveaza , in asa fel incat sa te convinga ca e roșu .
Imi pare rău, in multe din discuțiile pe care le am in contradictoriu , eu vad verde închis, si sincer nu ma interesează atat de mult dacă e verde închis sau roșu , cât as prefera ca persoana cu care discut sa se puna in locul meu, sa înțeleagă si punctul meu de vedere (nu sa-mi dea dreptate , numai sa ma înțeleagă), si sa-mi explice lucrurile in asa fel incat sa inteleg de ce e roșu , si nu de ce vede el ca e roșu. Il cred pe cuvant ca vede roșu ... dar și eu vad verde închis. Si nici măcar nu vroiam sa il, sau sa o contrazic...dar pe bune, e verde închis.

3 comments:

  1. cred ca nu pui la socoteala si discutiile in contradictoriu cu fetele. pentru alea trebuie sa ai statistici distincte :))

    ReplyDelete
  2. daca vine vorba de complimente adresate de tine fetelor, adica de gen dat cu bata in balta, in discutiile in contradictoriu pe tema asta nu va fi verde inchis niciodata :))

    ReplyDelete
  3. pai cred si eu , cu fetele trebuie sa vezi masliniu , turcoaz, verde crud etc :-d

    ReplyDelete