Miercurea postim deoarece în această zi au făcut sfat cărturarii şi arhiereii iudeilor să prindă pe Hristos, iar vinerea postim deoarece în această zi L-au răstignit pe cruce (canonul 15 al Sf. Petru al Alexandriei). Tot vinerea, după Tradiţie, mâncase Adam din pom, lucru pentru care a fost izgonit din rai (Sf. Simeon al Tesalonicului)
Suuuper... deci miercurea au avut o ședință carturarii evrei in urma căreia s-a decis prinderea lui Hristos. Iar noi comemoram o ședința veche de 2000 de ani. Birocrația asta .... Dar stai ! Vinerea avem un dublu motiv, răstignirea lui Iisus (pana si un necredincios ca mine înțelege argumentul asta ...) si faptul ca Adam a mâncat mărul vinerea . Ha ? Probabil ca Sf. Simeon avea alta Biblie la dispoziție pentru ca in aia de pe net pe care ma uit eu nu scrie nimica de vreo zi de vineri. Dar sa continuam săpăturile...
Biserica Ortodoxa a strâns in decursul istoriei mai multe seturi de legi numite canoane fie scrise de înalte fețe bisericești fie stabilite in cadrul unor intruniri speciale ale mai marilor bisericii , numite sinoade. Un document de acest fel a fost scris de sf Petru din Alexandria in anul 304, si conține un set de canoane care se referă la a da posibilitatea acelor persoane care s-au lepădat de credința lor din cauza represaliilor societății, sa se întoarcă la creștinism. Petru din Alexandria a fost mai marele episcopiei din Alexandria într-o perioada de ample persecuții ale creștinilor sub împăratul Dioclețian, si numerosi credincioși isi abandonau credința si predau scripturile creștine autorităților, pentru a se salva. In aceste condiții au scris canoanele acestea pentru cei ce în vremea goanei cu feluri de chipuri s-au lepădat de credinţa lui Hristos, care sunt de nevoie spre buna rânduială şi starea Bisericii, şi se întăresc, nehotărâtor adică de canonul 1 al sinodului 4 şi de cel 1 al sinodului 7. Iar hotărât de cel al 2-lea al sinodului 6 ecumenice. Şi prin întăritura aceasta iau oarecum putere ecumenică.
Ce n-ați inteles ? Sf. Petru din Alexandria a scris niște canoane, care se întăresc nehotarator cu doua decizii din sinoadele 4 si 7 si hotărâtor cu canonul 2 din sinodul 6 , si prin asta devine lege ... oarecum . Cam ca ordonanțele de urgenta ale guvernului . Si canonul 15 spune clar :
Nu ne va învinovăţi cineva pe noi căci observăm (ţinem) miercurea şi vinerea. Întru care şi a ajuna după tradiţie s-a poruncit nouă cu drept cuvânt. Că miercurea, pentru sfatul ce s-a făcut iudei pentru vânzarea Domnului. Iar vinerea, pentru că a pătimit El pentru noi. Iar duminica o aducem zi de bucurie, pentru Cel ce a înviat pentru ea. Întru care nici a pleca genunchii am luat.
Acuma ca e clar cine a zis ca miercurea si vinerea e post , si de ce, nu ne mai ramane decat sa întărim legea, cu un alt canon , Constantinopol Apostolic VII. 23 :
Posturile voastre sa nu fie aceleasi cu ale fariseilor (Matei 6, 16) care postesc in ziua a doua (luni) si a cincea (joi). Voi postiti ziua a patra (miercuri) si a sasea (vineri) pentru ca in ziua a patra s-a facut judecata impotriva Domnului, cand Iuda a facut tradarea lui pe bani (Matei 26,13-14), iar vinerea pentru ca Domnul in acea zi a suferit patima Sa pe cruce sub Pilat (Matei 27). Ziua sambetei si a duminicii negresit sa le serbati, pentru ca sambata aminteste de facerea lumii, iar duminica de invierea Domnului
Deci, si sa fi vrut sa postim in alte zile nu prea mergea , ca lunea si joia erau luate deja de alții, si sâmbăta si duminica sunt zile de sărbătoare.
Dar marțea ce are ?
No comments:
Post a Comment