Sunday, May 8, 2011

Povestea vorbei - De ce latra câinii in Giurgiu

Ati intalnit vreoadata expresia iti dau o plama de auzi cainii in Giurgiu ? Eu am intalnit-o de multe ori in perioada cand eram copil, de fapt cred ca am si luat vreo doua palme din alea , doar ca nu-mi mai amintesc daca am auzit cainii respectivi sau nu. Din pacate pentru expresie, si din fericire pentru mine, cred ca in ultimii zece ani nu am mai auzit-o deloc, fie persoanele din cercurile in care activez acuma se sfiesc sa-mi promita palme :-) , fie expresia e pe cale de disparitie.

In sensul in care mi-a fost comunicata mie, cand eram copil si faceam cate o boroboața majora, expresia promite o palma zdravana. Am gasit, cautand pe internet, posibilitatea ca expresia asta sa se refere la faptul ca o palma data la toba urechii te poate face sa-ti țiuie auzul, si se pare ca exista si un echivalent intr-o alta expresie, a auzi toaca in cer. Singura problema in presupunerea asta e faptul ca o țiuitura nu suna ca un latrat de caine indiferent cat de castrat sau mic ar fi cainele... si, desi nu am fost niciodata in viata mea la Giurgiu , nu cred ca pe acolo caini latrau altfel. De altfel, persoane mult mai pricepute ca mine in tainele limbii romane si-au pus problema cainilor din Giurgiu, dar fara prea mare succes. Din articolul cu pricina am reusit sa aflu însă, ca in literatura noastra expresia apare undeva la jumatatea secolului XIX, fiind folosita de Petre Ispirescu in povestea Aleodor Împărat (1872)  Aleodor, cum se deşteptă, îi trase o palmă de auzi câinii în Giurgiu,  si de I.L.Caragiale in O noapte furtunoasa (1879): să fi fost el aici să mă fiarbă aşa, că-i sărea ochilarii din ochi şi giubenul din cap de auzea câinii în Giurgiu. Si tot respectivul articol mi-a atras atentia asupra unei alte posibilitati si anume ca intelesul expresiei ar fi acela de îmbunatățire a capacitatii auditive. Cumva palma respectiva , desi puternica, nu te amețește ci te trezeste la realitate, te face suficient de atent încât sa auzi cainii latrand in Giurgiu.

Acuma, ca am stabilit cat de tare e palma si cam ce efecte are ea, mai ramane sa aflam de ce naiba tocmai in Giurgiu ? Ca doar nu erau acolo caini special antrenati sa latre mai tare sau mai melodios... Ei bine, dupa ceva cautare mai asidua, am gasit si raspunsul la misterul asta, intr-un comentariu la un articol tot pe tema câinilor din Giurgiu. Se pare ca in perioada in care Tara Românească era supusa Imperiului Otoman, Giurgiu era raia turceasca , si turmele de oi care erau scoase din tara, erau trecute cu barcile in Bulgaria fix pe la Giurgiu, iar cainii insotitori ai acestor turme ramaneau acolo :-).

Imi dau seama cam ce colectie de caini aveau cetatenii din Giurgiu pe vremea aia , chestia asta ar trebui sa i-o zicem si la Brigitte Bardot sa se bucure si ea :-).

3 comments:

  1. acuma e la moda expresia "perversa ca pe tg ocna"

    ReplyDelete
  2. pe asta o pun la naftalina vreo 5-10 ani ca acuma e prea populara si stie toata lumea de unde vine :-D

    ReplyDelete
  3. mai este o interpretare - ca luai o bataie atat de tare, incat tipai de te auzeau pana si cainii in giurgiu

    ReplyDelete